keskiviikko 28. toukokuuta 2014

Wikipediaan artikkeleita kurssityönä - eli mitä jos koulussa tehtäisiin jotain hyödyllistä?

EDIT 31.5.2014: Tästä heräsi niin paljon hyvää keskustelua opettajien suositussa TVT-ryhmässä, että laitan linkin tähän talteen.

Opettajalle helpoin (?) tai ainakin yleinen tapa hoitaa kurssiarvostelu on pitää tentti. Myös harjoitustyö on suosittu tapa. Hyvin laaditusta tentistä tai mielekkäästä harjoitustyöstä on toki hyötyä opiskelijallekin, mutta entäpä jos harjoitustyöstä olisi jotain iloa myös muille ja ennen kaikkea kurssin jälkeen?

Tulppasulakeautomaatti


Kuten säännölliset lukijat tietävät, opetan sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Päätin kokeilla kolmannen vuoden laitesähköistyksen kurssilla korvata kurssin lopputentin sillä, että kurssilaiset laativat uuden artikkelin Wikipediaan tai parantelevat olemassaolevaa.

Tehtävänanto löytyy Wikipedia-käyttäjäsivultani. Lopputulos arvioitiin avoimena vertaisarviointina: opiskelija esitteli tuotoksensa videotykillä luokan edessä ja kävimme keskustelun, millaisen arvosanan tästä artikkelista ansaitsee. Kaikki sujui hyvin.

Jos ryhmä olisi suurempi, käyttäisin paperilappuihin perustuvaa anonyymiä vertaisarviointia. Tämä ryhmä oli pieni ja ryhmähenki oli tosi hyvä, joten suullinen keskusteleva vertaisarviointi toimi nätisti eikä keneltäkään tullut jälkikäteen reklamaatioita.

Ihan ykkösvuosikurssin peruskurssilla en välttämättä kokeilisi tällaista suoritustapaa, mutta kolmos- ja nelosvuosikurssin amk-opiskelijat ovat jo tottuneita kirjoittajia.

Lopputulokset ovat tässä:



Muutamia pointteja:

  • Yksityisyyden suojan vuoksi pyysin opiskelijoita tekemään nimimerkkikäyttäjätunnukset Wikipediaan.
  • Kurssi oli mahdollista suorittaa myös tenttimällä*. Kukaan ei tätä mahdollisuutta halunnut käyttää.
Opiskelijoiden palautetta:
  • "Ehkä aika rankkaa että koko kurssin arvostelu tulee yhdestä artikkelista."
  • "Jokainen meistä käyttää varmaan kerran viikossa Wikipediaa. Oli kiva nähdä miten Wikipediaan tuotetaan sisältöä."
  • "Oman artikkelin aiheen oppii todella hyvin, mutta muita ei. Olisiko joku yhdistelmäarvostelu hyvä?"
  • "Yleisesti ottaen mielekkäämmän tuntuinen tapa suorittaa kurssi kuin tentti."
Hmm, toimisiko esimerkiksi tällainen: artikkelin lisäksi laaditaan artikkelin aiheesta kolme monivalintakysymystä. Sitten pidetään kaikille yhteinen tentti niistä.

* Opiskelijalla on tekijänoikeudet kurssituotoksiinsa, eli opettaja ei voi vaatia kirjoittamaan artikkelin, muttei julkaisemaan sitä Wikipediassa avoimella lisenssillä.